-
Powszechny przebieg nauki muzyki w życiu dziecka.
We współczesnych czasach jesteśmy doskonale świadomi faktu, iż muzyka pełni znaczącą funkcję w rozwoju psychicznym dziecka. Umożliwia bowiem zdobycie wielu cennych umiejętności oraz zdolności niezwykle potrzebnych w przyszłym życiu- szkolnym, jak również zawodowym. Regularne praktyki gry na instrumencie przyczyniają się do biegłego rozwinięcia logicznego rozumowania tudzież niezachwianej koncentracji. Wprawdzie obcowanie z muzyką można zacząć w każdym wieku. W tej kwestii nie ma zupełnie żadnych ograniczeń. Jednakże według mnie najlepszy moment na zapoznanie się z magicznym światem muzyki przypada na okres przedszkolny. Już nawet dziecko cztero – pięcioletnie bądź sześcioletnie jest w stanie odnaleźć w sercu wartości pozwalające obudzić w swoim emocjonalnym wnętrzu wrażliwość na muzykę. Z początku zajęcia opierają się wyłącznie na zabawie, zaznajamianiu się z instrumentem. Dziecko ucząc się wygrywania swojego pierwszego utworu czerpie niezwykłą radość z wydawania nieskomplikowanych dźwięków, które z upływem przyswojenia całej nietrudnej kompozycji tworzą pełną melodię. Gdy maluch wkracza w kolejną grupę wiekową, zaczyna swoją przygodę ze szkołą podstawową, staje się coraz bardziej zafascynowany nowymi znajomościami, zabawą z kolegami, budzi się w nim lekka niechęć do instrumentu, traci dawny zapał a także przede wszystkim dziecinną ciekawość dotyczącą świata i wszystkich jeszcze kiedyś tak niezwykłych zjawisk, przedmiotów. Wówczas ćwiczenie przychodzi z oporem. Czasami perswadowanie rodziców nie jest lekarstwem na antypatie względem muzycznych praktyk. W takich chwilach opiekunowie nie mogą jednak ustępować. Powinni za wszelką cenę usiłować umotywować dziecko do kontynuowania rozpoczętego „dzieła”. Dobrym argumentem na mobilizacje w nauce są nagrody pod postacią, np. sukcesów w ogólnopolskich festiwalach jakie organizuje Szkoła Muzyczna Casio. Natomiast kiedy nadchodzi wiek dorastania, nasza pociecha zaczyna dojrzewać, z doświadczenia dostrzegłem u młodzieży duży potencjał w solowym muzykowaniu. Obecnie nastolatkowie lubią chwalić się swoją nową gitarą, swymi prestiżowymi osiągnięciami, jak również coraz częściej spotyka się zespoły tworzone przez młodocianych artystów. Ja jako nauczyciel Szkoły Muzycznej Casio sądzę, że muzyka uszlachetnia młodego człowieka, czyni z niego osobę sentymentalną, wzbogaca jego życie, uczy cierpliwości i wytrwałości w dążeniu do upragnionych celów.
-
Zadziwiające korzyści płynące z gry na instrumentach klawiszowych.
Rodzicie często łamią sobie głowę nad wyborem właściwego instrumentu dla swojej pociechy. Dlatego też rekomenduję początki z muzyką zacząć od pianina czy też popularnego keyboardu. Systematyczne ćwiczenia z tego typu instrumentem przyczyniają się do wywołania pracy wszystkich narządów zmysłów. Tak więc możemy dojść do wniosku, że wychowanie muzyczne jest źródłem nadzwyczajnego rozwoju, nie tylko umysłowego, ale też fizycznego dziecka. Ruchy ciała, którym towarzyszy ponadto intensywna praca wzroku i słuchu, udoskonalają koordynację oraz kształtują poczucie rytmu. Wyrabiają uwagę i skupienie. Zdobycie owych cech bez wątpienie owocuje oraz przynosi satysfakcjonujące rezultaty zarówno w życiu szkolnym, jak również zawodowym. Uczniowie pobierający naukę w Szkole Muzycznej Casio dzięki odpowiednim, skrzętnym praktykom poprawili swoje oceny, także z tych przedmiotów, które dotychczas przysparzały im wiele z pozoru wydających się nieprzemijającymi problemów. Zatem dochodzimy do kolejnej mądrej dedukcji i następnej zaskakującej korzyści wywodzącej się z nauki muzyki. Gra na instrumentach klawiszowych w znacznym stopniu koryguje niedoskonałości intelektualne dzieci tudzież pozwala im uzyskać szereg zalet, m.in. buduje systematyczność, samodyscyplinę. Latorośle pasjonujące się muzyką posiadają lepszą pamięć słuchową, logiczną, wzrokową i zdolności manualne od swoich zwykłych rówieśników. Osiąganie słuchu muzycznego poprzez obowiązkowe etiudy jest podstawą sprawniejszego pogłębiania wiedzy z dziedziny języków obcych. Zmianie ulegają też zdolności w zakresie nauk ścisłych, gdyż wnikliwa znajomość nut i rytmu ułatwia naturalne rozumienie ułamków. Muszę również wspomnieć, iż muzykowanie charakteryzuje się również oddziaływaniem terapeutycznym na dziecko. Profesjonalnie prowadzone zajęcia u dzieci borykających się z dysleksją mogą skutkować zredukowaniem tej dolegliwości. Co więcej należycie dobrana muzyka uspokaja, mityguje negatywne emocje, pobudza pozytywnie. Publiczne wystąpienia przed większą grupą ludzi oswajają dzieci z tremą, jakimkolwiek onieśmieleniem, zwiększają też samoocenę. W teraźniejszych czasach w trakcie życia zawodowego dorośli niezmiernie często mają do czynienia z koniecznością przemówienia przed jakimś większym audytorium. Gra na instrumentach klawiszowych formuje umiejętność abstrakcyjnego postrzegania rzeczywistości, rozwija fantazję i kreatywność ucznia. Trzeba również zaznaczyć, że muzyka trenuje zdolność samodzielnego myślenia, zaspokaja też potrzebę ekspresji. Kiedy dziecko muzykuje w większej grupie, w tzw. zespole, co można zaobserwować na wszelakiego rodzaju występach lub wcześniej wspomnianych festiwalach, uczy się także współpracy z innymi, działania razem w drużynie, gdzie każdy ma swoje zadanie do wykonania , nawzajem sobie pomaga i wchodzi w skład całości tworzonej przez kilka osób. Nie możemy jednak zapominać, że to właśnie muzyka wykonywana przez nas samych, jak również słuchana stanowi świetną formę relaksu, często traktujemy ją jako odskocznię od spraw codziennych, rutynowych zajęć. Taka korzyść uwidacznia się zwłaszcza u ludzi dorosłych, pobierających lekcje gry na instrumencie. Bo tak jak wcześniej zaznaczyłem muzyka jest uniwersalna, dostępna dla każdego małego i dużego, nie istnieją w niej żadne przedziały wiekowe. Dziecko angażujące się w grę na instrumencie docenia prawdziwe piękno, rodzi w sobie niczym nieskalaną duszę wspaniałego artysty. Niektórzy nadal tkwią w przeświadczeniu, że muzyka może być pasją tylko wybitnych, obdarzonych wrodzonym talentem. Bez chwili zastanowienia jestem zmuszony stwierdzić, że to kłamstwo, krążący wśród społeczeństwa stereotyp i kompletny mit! Twoje dziecko ćwicząc grę na instrumencie nie musi od razu wykazywać jakiś niebywałych zdolności, nie musi zostać muzykiem światowej sławy wydającym międzynarodowe koncerty. Ważną aspektem w edukacji muzycznej jest utrzymywanie ćwiczeń w wesołej atmosferze, nagradzanie postępów dziecka. Będąc rodzicem małego instrumentalisty musimy pamiętać o wyrozumiałości, utworzeniu w dziecku przekonania, że sprzęt muzyczny pomaga w jego rozwoju i jest atrakcyjnym zajęciem na spędzenie wolnego czasu. Z takim podejściem na pewno uzyskamy wyżej wymienione pozytywne następstwa, które biorą swój początek od skrupulatnej nauki gry na instrumentach klawiszowych.
-
Badania potwierdzające siłę oddziaływania muzyki na dziecko.
Wyniki badań naukowców dowiodły, iż dzieci uczęszczające na lekcje muzyki są spokojniejsze, mniej agresywne niż rówieśnicy, którzy nie mają kontaktu z instrumentem. Z dokładnych analiz wynika także, że osoby, które przez jakiś czas zgłębiały wiedzę w sferze muzyki są mniej kłótliwe i potrafią dążyć do zgody oraz lepiej integrują się ze społeczeństwem. Gra na instrumencie wywołuje ponadto pracę zarówno lewej, jak i prawej półkuli, co ma również istotne znaczenie w rozwoju dziecka. W jeszcze innym eksperymencie zauważono, iż dzieci uczone przez okres sześciu miesięcy nieskomplikowanych kompozycji na instrumentach klawiszowych, w tym utworów Mozarta, lepiej radziły sobie na corocznych testach niż te, które preferowały rozrywkę w formie gry na komputerze. Przeprowadzono także doświadczenie na kobietach w ciąży, które przez dziewięć miesięcy starały się regularnie relaksować się przy muzyce klasycznej. Badanie to sprawiło, że maluchy, których mamy poddały się owemu sprawdzianowi przyszły na świat radosne, spokojne, prędko nauczyły się siadać, silniej gaworzyły, natomiast w szkole zdobywały więcej osiągnięć, były bardziej pomysłowe. Wiele badań wykazało, że muzyka jest nad wyraz pożyteczna w leczeniu zaburzeń słuchania, zespołu zaburzeń uwagi, autyzmu. Z kolei włoscy badacze postanowili poddać próbie reakcje płodu na muzykę Czajkowskiego i ostry rock. Muzyka rockowa wzniecała w dzieciach nadmierną aktywność, Czajkowski uspokajał. Wtenczas odkryto, że dzieci wolą tony uspokajające, takie jak Vivaldi, Mozart aniżeli te budzące niepokój. W latach 1972 – 1992 dokonano serii testów, które udowodniły, że słuchanie muzyki poprawia umiejętność czytania, szybszą naukę języków obcych, swobodne rozumowanie matematyki; rozwija zdolności percepcyjno – motoryczne, psychosomatyczne oraz kompetencje społeczne. Niniejsze efekty dotyczą również nieco starszych osób. Badania naukowe stały się rzetelnym świadectwem na fakt, iż pewien typ muzyki wpływa na pamięć, umysł, zmniejsza stres, polepsza koncentrację, otwiera podświadomość. Stwierdziły także, że muzyka barokowa largo czy andante, utrzymana w rytmie 60 uderzeń na minutę, umożliwia szybszą i bardziej efektywną naukę. Powolna muzyka o wysokich częstotliwościach sprowadza do mózgu energię, ożywia umysł oraz pamięć, pozbywa się zmęczenia, przyspiesza procesy związane z uczeniem się. Nauka wartościowania muzyki przez dziecko jest podstawą jego rozwoju myślenia. Słuchając muzykę dziecko wyraża na jej temat swoje zdanie, swoją własną ocenę istnieją utwory, które podobają mu się bardziej, inne mniej. Młody człowiek stopniowo zdobywa wówczas umiejętność wydawania opinii estetycznych, co jest zbieżne z osobistym wyrażaniem wartości. Wszelakie ćwiczenia głosowe są w stanie usunąć zaburzenia mowy i wady wymowy. Dziecko obcując z muzyką ma możliwość samorealizacji w działaniach muzycznych, kształtuje swoje wnętrze emocjonalne, co nader prawidłowo wpływa na rozwój psychiczny, a ruch połączony z muzyką to świetna metoda ćwiczeń fizycznych, nieodzownych w przypadku rehabilitacji zaburzeń narządu ruchu. Zatem możemy zaobserwować, że muzyka w życiu dziecka jest bardzo ważna w kształtowaniu osobowości, zwłaszcza w rozwijaniu jego sfery emocjonalnej tudzież poznawczej. Genialnym sposobem na stymulowanie wszechstronnego rozwoju jest właśnie kontakt z muzyką. Fundamentem prawidłowego egzystowania jest współpraca różnorakich inteligencji- językowej, przestrzennej, interpersonalnej, kinestetycznej, matematycznej oraz duchowej. Muzyka klasyczna umacnia pamięć, pobudza wyobraźnię przestrzenną, logikę i rozumowanie. Jest to spowodowane głównie tym, iż za pośrednictwem muzyki zwiększa się poziom katecholamin oraz serotoniny- neuroprzekaźników odgrywających ważną rolę w procesie uczenia się. Dzieci, które we wczesnym dzieciństwie wsłuchiwały się w rytm muzyki instrumentalnej nie miały w późniejszych latach szkolnych żadnych kłopotów z przedmiotami ścisłymi. Muzyka optymalizuje oraz utrwala proces zapamiętywania, bowiem aktywizuje układ limbiczny, który stanowi emocjonalne centrum mózgu i jest ściśle związane z uczeniem się. Ciekawa informacja dotyczy również muzyki Mozarta, która jest w stanie zatrzymać ataki epileptyczne.
-
Podsumowanie i najważniejsze informacje dotyczące wyboru odpowiedniego instrumentu klawiszowego.
Na koniec tego artykułu stwierdzić należy, iż muzyka na każdym etapie rozwoju dziecka przynosi pewne korzyści, uwidaczniające się w różnych momentach życia. Jej oddziaływanie wpływa na szeroki rozkwit wnętrza emocjonalnego młodego człowieka. Bez muzyki nie potrafilibyśmy odszukać prawdziwego piękna sztuki. Dzięki niej stajemy się ludźmi uczuciowymi, mamy lepsze relacje z innymi osobami, rzadko popadamy w konflikty, umiemy radzić sobie ze stresującymi sytuacjami w życiu, nie mamy najmniejszych problemów z zaprezentowaniem siebie przed większą publicznością, potrafimy rozróżniać rozmaite wartości, rozumiemy pojęcia takie jak piękno, smutek, harmonia, itp. Stosujemy muzykę w medycynie, przez co stajemy się coraz bardziej rozwiniętą i coraz lepiej radzącą sobie z przeciwnościami losu cywilizacją. Dając naszemu dziecku możliwość zbliżenia się do muzyki zapewniamy mu niesamowity rozwój, otwieramy przed nim jednocześnie łatwiejsze przyswajanie wiedzy w szkole oraz w pewien sposób przyczyniamy się do jego prawdopodobnych przyszłościowych sukcesów zawodowych. Pierwszy krok jaki możemy zrobić, aby zaaklimatyzować nasze dziecko ze światem muzyki jest zapisanie go na lekcje rytmiki, które obecnie odbywają się w większości przedszkoli. Tam nasza maluch będzie miał okazję zaznać wesołej zabawy, prowadzącej do obudzenia w nim potencjału i pragnienia zagłębiania się w coraz dalsze horyzonty muzyki. Udostępniając dziecku taki start już w pierwszych klasach szkoły podstawowej rodzice takiego dziecka będą mogli zatroszczyć się o wybór właściwego instrumentu. Głównym celem edukacji muzycznej jest ukształtowanie w dziecku wiary we własne możliwości oraz nade wszystko nauczenie go zdolności samodzielnego, kreatywnego działania. W procesie umuzykalnienia dziecka wiodą prym zwłaszcza rodzicie, opiekunowie, którzy muszą zadbać, aby w domu nie panowała obojętna atmosferę względem muzyki, to oni powinni motywować swoją pociechę do ćwiczeń i przyznawać nagrody za postępy.
Myślę, że w owym artykule podałem wiele znaczących korzyści dotyczących rozwoju dziecka płynących z nauki muzyki. Mam nadzieję, że udało mi się przekonać również niezdecydowanych rodziców na niezwłoczne zapisanie swojej pociechy na tak niezwykle pożyteczne lekcje gry na instrumencie klawiszowym. Nadal jednak możecie Państwo zastanawiać się jakiej marki keyboard bądź pianino wybrać, tak aby spełniało nasze oczekiwania, zapewniało nowoczesny standard nauki i zachęcało do kupna swoją atrakcyjną, umiarkowaną ceną. Zapraszam zatem wszystkich zainteresowanych na stronę www.emuzyk.pl oraz www.casiomusic.pl, gdzie możemy znaleźć szeroki asortyment wysokiej klasy instrumentów klawiszowych Casio. Marka ta cieszy się w Polsce niesłabnącym powodzeniem od 1989 roku i oferuje nowatorski sprzęt muzyczny dostępny w sklepach muzycznych na obszarze całego kraju.
Arkadiusz Białek
Szkoła Muzyczna Casio